Skridt for skridt bliver DTU Lyngby Campus omdannet til et sted, hvor cyklister og gående har førsteprioritet. Det ser man bl.a. på cykelgaden Koppels Allé, som er til gående og cyklister. Man kan også fornemme de store omvæltninger på Anker Engelunds Vej og Asmussens Allé, hvor der nu er lagt skinner til Hovedstadens Letbane, der får tre stationer på Lyngby Campus.
Visionen er at gøre det nemmere og mere sikkert for studerende, ansatte og naboer at vælge transportformer som letbane og cykel. Både når de skal frem og tilbage til universitetet, og når de skal bevæge sig rundt på campusområdet. Med tiden er der planer om at frigive nogle af de asfalterede parkeringsområder til bl.a. at gøre plads til fremtidige byggerier og torve man kan opholde sig på. Det er et led i DTU’s forsatte udvikling mod et endnu bedre campusmiljø, siger Ina Borup Nørløv, der er sektionsleder i Campus Service:
”DTU er i konkurrence med hele verden om at tiltrække de bedste studerende og forskere. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden tilbyder attraktive forsknings- og studiemiljøer med faciliteter i verdensklasse, på samme niveau som vi tilbyder attraktive mobilitetsløsninger og et inspirerende campusmiljø, der inviterer til ophold og bevægelse.”
Letbanen som katalysator
Ifølge Ina Borup Nørlev har letbanen betydet, at DTU ændrer hele den måde, vi færdes på og omkring campus.
Når letbanen står færdig i 2025, vil den forbinde DTU Lyngby Campus til det centrale Lyngbys banenet og videre mod syd til Ishøj. Det forbedrer forbindelsen fra omverdenen til DTU væsentligt. Over tid bliver der også koblet et netværk af fodgænger- og cykelstier direkte til de tre letbanestationer på DTU, ligesom der kommer en syd-nordgående cykelgade fra Akademivej til Nordvej.
Det er også planen at etablere tværstrøg, der skal fungere som øst-vest gående cykel-forbindelser. Her kan man f.eks. stoppe op og spise frokost i en streetfood-bod, opleve livet på campustorvene eller sætte sig på en bænk og nyde naturen.