Du har sikkert bemærket de store gravemaskiner, jordarbejder og afspærringer på DTU Lyngby Campus. Det skyldes i høj grad, at der bliver gjort plads til Hovedstadens Letbane, der får tre stationer på DTU: Rævehøjvej, Anker Engelunds Vej og Akademivej.
Inden længe gør entreprenøren klar til at modtage betonplader, der skal bruges som underlag til letbaneskinnerne – og samtidig bliver der opsat master til kørestrøm. Efter planen kan man tage den første tur i letbanen mellem Ishøj og Lundtofte i slutningen af 2025.
Med den nye letbane bliver det nemmere at komme til og fra byområderne langs Ring 3 – ligesom det giver nye muligheder for at udvikle byerne og områderne omkring letbanen. Også på DTU Lyngby Campus. Her løfter letbanen hele det kollektive transportsystem - samtidig med at DTU forbedrer forholdene for de bløde trafikanter.
”Det, der sker, er en gamechanger. Letbanen har medvirket til, at vi har sat gang i vores nye bæredygtige mobilitetsstrategi. Det ændrer hele den måde, vi færdes på campus. Vores ønske er, at folk i højere grad kommer på cykel, til fods eller med letbane frem for egen bil. En bevægelse, som man også ser på nationalt plan. Samtidig ønsker vi at skabe et inspirerende campusmiljø, der inviterer til ophold og bevægelse,” fortæller Ina Borup Nørløv, der er sektionsleder i Campus Service.
Letbane binder lokalområde sammen
Letbanen binder seks S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen i hovedstadsområdet og skaber et sammenhængende, kollektivt trafiksystem i en region, som er præget af store mobilitets- og trængselsudfordringer.
Fremover bliver det både nemmere og hurtigere at komme på tværs af hovedstaden til arbejde, fritid, kultur og natur. På størstedelen af strækningen kører letbanen nemlig i sit eget spor, et såkaldt tracé, afskærmet fra den øvrige trafik i siden eller midten af vejen. Det betyder, at den ikke holder i kø, når der er trængsel. Ydermere kører letbanen uden køreplan hvert femte minut i dagtimerne.
”DTU’s letbanestationer kan være med til at binde lokalområdet sammen og give nye måder at bevæge sig på. Jeg tænker, at vores campus bliver mere attraktiv – også for andre end os selv. Det er et ekstra gode, at det er nemt at komme på arbejde. Men virksomheder omkring DTU får også lettere ved at tiltrække arbejdskraft. Desuden håber vi, at flere af vores naboer stiger af letbanen og besøger os på campusområdet,” siger Ina Borup Nørløv.
Cykelstier og natur
Blandt de nye initiativer, der kan være med til at tiltrække naboerne, er et netværk af fodgænger- og cykelstier, der bliver koblet direkte til DTU’s tre letbanestationer. Desuden er DTU i gang med at etablere et campusstrøg, der består af en såkaldt cykelgade, hvor cyklister har fortrinsret på kørebanen.Cykelgaden skal gå fra Akademivej i syd over Anker Engelunds Vej til Nordvej i nord.
Det er også DTU’s vision at etablere såkaldte tværstrøg, der skal fungere som stiforbindelser for gående og cyklister. Her kan man f.eks. stoppe op og spise frokost i en streetfood-bod, opleve kunst og skulpturer på kunstruten, følge løbestien rundt om campus eller sætte sig på en bænk og nyde naturen.
Fra at have været et campus, hvor bilerne havde førsteret og optog plads på torve og centrale landskabsrum, handler det nu om at skabe liv mellem bygningerne. Derfor arbejder DTU målrettet på at skabe frodighed, diversitet, opholdsmuligheder og plads til dyrelivet - hver gang der bliver udført et nyt byggeprojekt. Det fortæller Klaus Jensen, der er projektleder i DTU’s Campus Service:
”Vi vil gerne skabe opholdssteder, der giver lyst til at mødes. Tidligere var campus et område med bygninger, hvor man bare passerede igennem i bil. Nu giver vi plads til cyklisterne, gør vejene smallere og indfører hastighedsnedsættelser. Det er ikke længere bilisterne, der har førsteprioritet. Det har cyklister og gående.”
Læs mere om DTU's strategiske campusplan
Læs mere om Hovedstadens Letbane
DTU får tre letbanestop